04/06/2026
بالنسبه لوائل جمعه معنديش عليه تعقيب هو جاى فى منصب كده كده بالنسبالى مش بفهمه و مش عاوز أفهمه بس ربنا يوفقه و يقدر يحط ضوابط الفريق يمشى عليها الفتره الجايه.
كابتن محمد يوسف تانى!!!! هو بجد انتو مزهقتوش ؟ انتو يتتنفسوا جهل طيب ؟ لا حقيقى بجد ايه المؤهلات اللى جابت محمد يوسف مدير كوره و بعدها مدير رياضى و بعدها مدير قطاع ناشئين!!!! ايه علاقة اصلا المناصب دى كلها ببعض و ازاى نفس الشخص بيتم اختياره فيها!!!! يتشيل وليد سليمان اللى هو راجل على الله حكايته اعتزل مسك رئيس قطاع ناشئين و بتجيب مكانه محمد يوسف علشان يكمل عك!!!! و فى الاخر فالحين نسفر بعثه كامله اياكس لزوم الشو من غير اى استفاده حقيقيه.
احنا حتى لجنة السكاوتنج الجديده اللى المفروض اتعملت مش بيعلنوا عن الاسامى اللى فيها و كإنه سر حربى!!!!.
للأسف الشديد الواحد كان متوسم فى ياسين منصور خير و ان يكون عنده فكر مختلف و يحاول يمشى بنهج علمى و يجيب مدير رياضى حقيقى بصلاحيات محترمه و يحط استراتيجيه جديده لقطاع الكوره فى النادى لكن واضح ان لا حياه لمن تنادي و هنفضل نلف فى نفس الدايره.
31/05/2026
يمكن أشبه نهائى لماتش امبارح هو نهائى ٢٠٢١ بين سيتى و تشيلسى و اللى كان تشيلسى داخل فيه الماتش كالطرف الاضعف على الورق زى أرسنال امبارح لكن الحقيقه شتان الفارق بين اللى قدمه توخيل فى ٢٠٢١ و اللى قدمه أرتيتا امبارح.
توخيل فى ٢٠٢١ كان بانى فريق صلب جدا دفاعيا و بيلعب ب ٣ ٤ ٣ و كان هافريتز برضه هو المهاجم بتاعه و عنده كانتى بأدوار مشابهه لرايس فى نص ملعبه و جورجينيو بأدوار مشابهه لسكيلى و فرديا لاعيبته مكنوش احسن من لاعيبة أرسنال يعتبر اما سيتى فبغض النظر عن موضوع اللعب من غير ارتكاز فالفريق كان قوى على مدار الموسم زى باريس و عنده عناصر تأذى تشيلسى بدليل ان بعد الماتش ده كسب تشيلسى توخيل ٣ مرات ورا بعض فهنا احنا بنتكلم عن ظروف مشابهه جدا جدا لماتش امبارح بس الفرق بقى فى تعامل أرتيتا و توخيل .
توخيل قدر يعمل ماتش مثالى هجوميا قبل دفاعيا و سجل هدف من عملية بيلد اب نموذجيه و بشكل فرقته محضراه و قدر يوصل ل1.25 هدف متوقع و خلق قبل هدفه و بعده فرص لدرجة انه خلق ٤ فرص كبيره و كان قادر يأذى السيتى فى التحولات و بولسيتش ضيع انفراد تام من تحول فالراجل كان هنا محضر للماتش بشكل كامل فى كل حالات اللعب و حتى بعد ما سجل كان قادر يتحول على السيتى و كان عنده فرصه يسجل تانى و كان مستحوذ بنسبة ٤٠٪ مش ٢٥٪ زى أرسنال امبارح.
توخيل فى الماتش ده قدم بالنسبالى الشكل النموذجى للفريق اللى عاوز يدافع بشكل صلب و فى نفس الوقت قادر يأذى الفريق اللى قدامه و ده نموذج مدربين زى انزاجى و كونتى و سيميونى بيجيدوه و دى مشكلتى الكبيره مع أرتيتا امبارح بعد ما استقبل الجول من باريس و مشكلتى الأكبر انه مش عاجز انه يعمل ده بل بالعكس أرتيتا اصلا مدرب كبير لكن الخوف متمكن منه تمكن تام.
31/05/2026
أرتيتا إمبارح قدم ماتش كبير فى حاله واحده من حالات اللعب و هى الضغط و الاصطفاف الدفاعى بس غير كده فأرتيتا من اول دقيقه لاغى مرحلة البيلد اب من الأساس و لاغى مرحلة التحول من الدفاع للهجوم لإن اجنحته اصلا بتدافع على حدود منطقة جزاءه و كده كده مفيش تحول من هجوم لدفاع لإن الفريق معظم اوقات الماتش كان بيدافع بس.
مقدرش الوم أرتيتا على الكلام ده لإنه كان متقدم من اول الماتش و فريقه اصلا صلب جدا فى المرحله دى فبالتالى هو بالنسباله ده افضل اختيار و اكتر مرحله هيتفوق فيها و يقرف فيها باريس لكن من بعد ما باريس سجل و من بعد تغييرات باريس و خروج اهم لاعيبه فى الفريق فكان لازم أرتيتا يسعى للمكسب بشكل احسن من كده و كان لازم يبقى عنده الثقه انه يقدر يلعب كوره عادى و يحاول يحتفظ بالكوره فى اوقات معينه لإن فريق أرسنال ده فى العموم لما بيتخلى عن الخوف و الحذر المبالغ فيه بيظهر منه حاجات كويسه و لإن أرتيتا اصلا مدرب عنده أفكار هجوميه و استحواذيه كويسه.
لاعب زى كالفيورى امبارح كان لازم يبقى ليه دور فى الوقت الإضافى و حتى خيسوس كان ممكن يبقى ليه دور لكن احنا شايفين باريس بنص فرقه فى الوقت الإضافى هو اللى مسيطر و بيسعى للفوز.
الأمل الوحيد بالنسبالى ان أرتيتا يخرج من عباية الاندر دوج اللى لابسها دى و الخوف المبالغ فيه ده هو تصريحه امبارح بعد الماتش انه يتمنى ان فريقه يلعب زى ما ياريس بيلعب و انهم عارفين انهم محتاجين يتحسنوا و يتطوروا و عندهم نواقص و عيوب لإن أرسنال لو الموسم الجاى كمل بنفس الشكل و الأسلوب ده هيبقى بالنسبالى صدمه كبيره جدا فى أرتيتا و نهاية مدرب كان المفروض يبقى واحد من رواد الكوره الهجوميه المتزنه
30/05/2026
أرتيتا هو اللى فاجئ انريكى بشكل ضغط ٤ ٤ ٢ باسيف زى ضغط السيتى فبالتالى صعب على انريكى الاوفرلود اللى كان متعود يعمله على الأطراف فى مرحلة البيلد اب و سيناريو الماتش خدمه انه سجل بدرى فقضى معظم فترات الشوط الأول بكتلة منخفضة و بترحيل ممتاز على الأطراف و مع اجنحه زى ساكا و تروسارد فكرة انك تخلق تفوق على الأطراف بيبقى صعب جدا.
انريكى كمان و لاعيبته تحس انهم مش حاضرين بأحسن شكل فشايف ان انريكى المفروض يحاول يعمل اوفرلود فى العمق بديمبلى و فيتينيا و نيفيس و رويز و يعلى تمركز اظهرته اكتر من كده شويه فى البيلد اب و فى التلت الأخير محتاج يحط اجنحته هى اللى على الأطراف اكتر و يحاول يخلقلهم تفوق نوعى و مواجهات واحد ضد واحد بوجود الاظهره فى الهاف سبيس.
لو فيه فريق واحد فى العالم يقدر يتعامل مع باريس و ضغطه لمدة تسعين دقيقه فهو أرسنال الحالى و المهمه بقت صعبه على باريس و شايف ان البطولة أقرب لأرسنال حاليا الا لو فرديات باريس لقت حلول.
27/05/2026
برشلونه شبه خلص فى جوردن من نيوكاسل ب٨٠ مليون يورو و الصراحه انا مستغرب الصفقه دى لإن جوردون هو بروفايل مشابه جدا لرافينيا و لرشافورد فهو لاعب وايد ناين بيجيد اللعب فى المساحات و يستغل المساحه اللى بيفضيها المهاجم دايما و يجرى فيها و بيلعب فى فريق رأس ماله هو الضغط و التحولات و هو فعلا أرقامه فى الضغط كويسه و مناسب لبرشلونه فى النقطه دى لكن فى الاخر برشلونه معندوش الرفاهيه انه يدفع ٨٠ مليون يورو فى لاعب عنده شبهه و ممكن يجدد إعارة راشفورد او حتى يشتريه برقم اقل من كده بكتير.
برشلونه محتاج مهاجم حقيقى زى اوسومين مثلا و محتاج باك رايت طبعا و محتاج سينسى و برناردو اللى هيبقوا ببلاش و ساعتها يبقى عمل ميركاتو مثالى و سد نواقصه و مدفعش فلوس غير فى مركزين باك رايت و مهاجم انما الفريق يروح يدفع ٨٠ مليون يورو فى جوردون فى الظروف دى شايفه شئ مش منطقى و مش صح.
24/05/2026
أنا فاكر الرحله دى من اول جول ليه مع المقاولين و فاكر لما سجل فى الاهلى و رقص احمد السيد على الخط و الناس قالت مين الواد الاشول السريع اللعيب ده و فاكر و ممدوح عباس بيقول صلاح اقل من انه يلعب فى الزمالك و مش مناسب لينا و فاكر ثنائيته التاريخيه فى المنتخب مع تريكه و فاكر جوله فى بيتر تشيك مع بازل و القهوه كلها بتشجع كإن المنتخب بيلعب.
فاكر لقاءه مع كريم حسن شحاته و هو مش عارف يقول كلمتين على بعض و إنه مكسوف و مخضوض و مش عارف رايح سويسرا هيعمل ايه هناك.
فاكر فخرنا كمصريين لما عرفنا انه رايح تشيلسى و احباطنا و هزارنا عليه بعد موسم كامل على الدكه و الكوميكس اللى كان كلها طلع هازارد و نزل صلاح.
فاكر لما اختار رقم ٧٤ فى فيورنتينا و علقنا بيه اكتر و اكتر و لما سجل فى اليوفى جول خيالى و القهاوى كلها بتختفل و التايم لاين كله مشير الجول.
فاكره بالمصحف مع روما و ان بدأنا نصدق ان عندنا فعلا محترف مننا بس بطموح حقيقى مختلف و قادر يحقق كل احلامنا.
فاكر اول ما الليفر اتعاقد معاه و خوفنا انه يرجع يقعد احتياطى تانى لكن الراجل قدر ياخد هداف الدورى برقم قياسى فى اول موسم ليه و يبدأ رحله تاريخيه لواحد من أعظم لاعيبه فى تاريخ الدورى الإنجليزى.
النهارده بتنتهى رحله أسطورية للاعب أسطورى حقق كل حاجه فى أوروبا ابتداها محمد صلاح ابننا و نهاها مو صلاح ابنهم.
22/05/2026
أصدق تصريح قاله مدرب فى بداية مسيرته مع فريق ،
انا عشت الرحله دى يوم بيوم عشتها و هو بيكسب اول ٦ ماتشات فى الدورى و بعدها بيخسر من توتنهام فإعلام و محللين إنجلترا كلهم ينزلوا يسلخوا فيه و أهلا بيك فى دورى لا يوجد فيه هامبورج و فرنكوفرت و عشتها بعد اول موسم لما جوارديولا كان ملك صفحات الساركزم و عشتها و هو بيعلم الدورى ده كله كورة جديده عكس هويته و قد ايه الدورى ده خضع لأفكاره و يكسب دورى تاريخى كسر فيه كل الارقام القياسيه ب١٠٠ نقطه و ب١٦ فوز خارج الارض و بأكبر عدد أهداف مسجله و اكبر عدد ماتشات فوز متتاليه.
عشت أعظم منافسه فى تاريخ الدوريات على دورى ٢٠١٨ ٢٠١٩ مع ليفربول و ازاى الفريق ده قدر يكسب اخر ١٤ ماتش متتالى و يرجع من تأخر ٧ نقط لبطل الدورى.
عشت و شوفت خيبات أمل فى الشامبوينز تكره اى حد فى الكوره من أول خروج موناكو فى ٢٠١٦ لحد الفما حاجه و ماتشات الريال مرورا بصدمة توتنهام و ليون و تشيلسى.
شوفت يعنى ايه فعلا كلمة هيمنه كامله على دورى بفوز ب٤ دورى متتالى و ده رقم إعجازى معتقدش إن هنشوفه تانى لحد ما نموت و بأداء مبهر و بكوره جميله بتحترم المشاهد و المشجع و العالم كله.
كنت بستنى كل ماتش و كل شوط علشان اشوف بيب هيقدم ايه جديد النهارده و ايه الفكره اللى هتعلمها و اشوفها و ايه الدور المركب اللى هيحصل للاعيبه.
عشت أعظم لحظه فى تاريخ النادى ده فى ٢٠٢٣ و بثلاثيه تاريخيه عظيمه و بأداء تصاعدى جميل على مدار الموسم و بأختراع جديد اسمه جون ستونز و ملك اللحظات الحاسمه جندوجان.
انا النهارده بعد أعظم عشر سنين فى تاريخ النادى ده فخور انى بنتمى للكورة اللى لعبها النادى ده و فخور انى مشجع بيب جوارديولا فى اى زمان و اى مكان و على مر العصور.
لو كان لزاما علينا الرحيل كارهك يا وداع ولا بديل يا أسطورتى الحيه دائما و أبدا 😢❤️
22/05/2026
توخيل قرر يعمل أغرب قايمة منتخب فى كأس العالم و واخد لاعيبه غريبه و سايب لاعيبه أغرب.
ستونز الموسم ده ملعبش ١٢ ماتش على بعض ليه موجود على حساب تومورى ؟ دان بيرن ليه موجود على حساب هال اللى بيلعب معاه فى نفس الفريق و مقدم موسم عظيم ؟ سبينس ليه موجود على حساب سكيلى؟ و نقطة ارنولد دى متفهمها لإنه كده كده مش بيحبه و مش مقتنع انه ينفع يبقى باك مناسب ليه عادى.
نيجى بنص الملعب العجيب بقى ، احنا فى ٢٠٢٦ و تستدعى هندرسون!!! و سايب وارتون و سكوت و اصلا كل أسامى نص الملعب دى مفيهاش ارتكاز واحد حقيقى.
خط الهجوم كده كده كان فيه اسامى كبيره هتخرج و بالمر و فودين الاتنين يستحقوا انهم ميروحوش بناء على الموسم اللى قدموه لكن واحد زى جيبس وايت عمل موسم كويس جدا كان طبيعى يبقى موجود و مش طبيعى تونى يبقى موجود برضه.
انا بحب توخيل و شايفه مدرب كبير لكن القايمه ده غريبه جدا و مش مفهومه.
20/05/2026
برشلونه قدامها مساك مثالى للفريق و ببلاش و بيلعب فى فريق بيستخدم اسلوب مشابه لإسلوب فليك فى الضغط و بيسيل مساحات فى ظهره فبالتالى مش هيحتاج تأقلم كبير مع الفريق.
سينسى مدافع عنده جودة جباره على الكوره و كل هجمات بورنموث لازم تبدأ من عنده و الفريق دايما فى مرحلة البيلد اب بيبنى اللعب من ناحيته و هو مسئول عن لعب الباص العمودى على كروبى جونيور او ترفنيير او إنه يفتح اللعب لترافورد ناحية الشمال و الراجل بيقدر يعمل كل ده بسلاسه و إتقان شديد جدا.
بورنموث امبارح كل اختراقاته لضغط السيتى كانت من ناحية الشمال بفضل وجود سينسى و جودته فى الباص و قدرته على خروج الباص الأول و بعد كده تحميل بورنموث على الطرف الشمال و الفريق سجل و صنع اكتر من ٣ فرص من نفس الفكره.
شايف انه بروفايل مثالى لبرشلونه لتعويض انييجو مارتنيز و انسب من باستونى اللى هو مدافع كبير جدا لكن متعود يلعب فى خط خلفى مكون من ٣ مدافعين فممكن ياخد وقت فى التأقلم.
19/05/2026
نهاية منطقيه لموسم جوارديولا و الاداره و اللاعيبه كانوا ممكن يخرجوا منه بشكل احسن من كده بكتير سواء اوروبيا او محليا فالخروج قدام النسخه الحاليه من الريال بالشكل ده كان فضيحه كبيره و شكل الفريق فى الدورى على مدار الموسم كان سئ.
مشاكل كتير على مستوى الصفقات فى الفريق و مشاكل أكبر على المستوى التكتيكى خصوصا على مستوى الضغط العالى سواء لما كان الفريق بيضغط بشكل دايموند غريب و كان اى فريق بيخرج من ضغطه وصولا للشكل الجديد للضغط بال ٤ ٤ ٢ باسيف اللى فى الأول الفرق عطلت قدامها لكن بعد كده بقى سهل التعامل معاها و فرق كتير قدرت تتغلب عليها.
لاعيبه كتير اقل من ان هى تلعب فى السيتى و لاعيبه تانيه للأسف خلاص صلاحيتها انتهت لاعيبه تانيه لسه محتاج وقت علشان تنضج و تقود فريق للفوز ببطولات كبيره.
كان نفسى الرحله تخلص بثلاثيه محليه بس للأسف هو ده الواقع و فى الأخر الدورى راح للى يستحقه و اللى كان قد مسئوليته.