20/08/2026
An excerpt from a classical game.
This is an example where engine's evaluation does not match human's evaluation. Taking with en passant gives white somewhat an equal position, but it is *very difficult* to play as white.
You have to be precise, just like an engine, in order to navigate through this ordeal.
White took with the normal capture 14. gxh5 and Black went on to win the game, creating one of the most beautiful positional+tactical chess played.
TL;DR - engine boleh bantu tapi janganlah harapkan engine semata-mata. Kefahaman lagi penting.
p/s anyone knows who played black and white, and which year was this? ๐
16/12/2024
Tahniah GM Gukesh, the new World Chess Champion!
Tahniah Gukesh, Juara Dunia Catur yang ke 18!
Kesilapan besar oleh GM Ding Liren yang memberi ruang kepada GM Gukesh Dommaraju untuk jadi Juara Dunia yang ke 18. #...
12/12/2024
Kita ada juara dunia baru!
Tahniah GM Gukesh Dommaraju atas kejayaan menjadi Juara Dunia ke 18; dan juga yang termuda pada umur 18 tahun!
Pada adik-adik, semoga pencapaian GM Gukesh menjadi inspirasi - dia pernah main kat Malaysia tau masa dia kecik2 dulu haha...
12/12/2024
Alexander Alekhine - nama yang tidak asing lagi bagi mereka yang mempelajari catur.
Di dalam pertembungan antara Alekhine dan Lasker, Alekhine menunjukkan kefahaman terhadap posisi dengan lebih baik. Mari kita tengok macam mana Alekhine menggunakan konsep asas untuk memahami posisi dan mencari best move:
https://www.youtube.com/watch?v=Fhzj1MujUicps
Bonus point - bagaimana sebut nama beliau? Spoiler: dia tak pakai huruf "ุฎ" hehe
p/s this video is dedicated to our brother, coach MD Dzuhairy!
Alekhine dan aktiviti buah catur (piece activities)
โ *Time Stamp* โ00:00 Intro - Siapa Alexander Alekhine?00:58 Game bermula: Fasa Opening03:45 Perkara yang berbuih mulut para jurulatih tekankan kepada pemain...
08/12/2024
Ada sesiapa ikuti Ding-Gukesh World Chess Championship?
Apa? PGN file? "Bad habit" kami adalah - kami s**a masukkan game secara manual begini... ๐
Anyway, kalian rasa siapa akan menang?
03/12/2024
Grandmaster KALAH DALAM 6 GERAKAN!
Yes, bukan enam belas, bukan enam puluh, tapi ENAM GERAKAN! ๐ฃ๐ฃ๐ฃ
Apa berlaku? Mari kita tengok.
p/s apa kita boleh belajar dari game ini? Komen di bawah ๐๐๐
Grandmaster #catur kalah dalam ENAM GERAKAN? Takkanlah.. #chess #chesstips #tipscatur #chesscoaching
Vishy Anand kalah dengan Alonso Zapata dalam enam gerakan sahaja pada tahun 1988. Apa yang berlaku? ๐ฑ
27/11/2024
Game catur yang paling famous adalah dimainkan oleh TIGA orang.
DUA LAWAN SATU.
Mana adil, kan?
Jemput tonton short video kami:
Game #catur *PALING* famous! #chessgame #chess #chesscom
Apa game catur/chess paling terkenal/famous? Ini dia!
25/11/2024
Tahniah Ding Liren atas kemenangan pertama!
Siapa sangka, knight di b2 memberi 1001 masalah kepada Gukesh.
Tak lupa juga melewatkan "castling"; nampak gayanya para jurulatih akan jadi para juruletih untuk menjawab soalan "Kenapa Ding Liren boleh lambat-lambat castling, coach?" hahaha....
25/11/2024
Ding - Gukesh
Game 1
Gukesh baru main move ke 16 iaitu 16. Bf2.
Kini giliran Ding. Agak-agak, Ding akan buat castling ke tidak? ๐
25/11/2024
4 steps checkmate ni memang famous. Dari zaman Pak Belalang lagi.
Kami saja kongsi macam mana nak jawab serangan melulu ni; moga-moga takdelah yang terkeno lagi.
Video terpanjang p**e, so takleh masuk Youtube Short. F utk maaf!
Kalahkan 4 steps checkmate tu!
Asyik kena 4 steps checkmate? Dahlah selalu kena, diketawakan p**a oleh member yang buat 4 steps tu?Meh, coach ajar macam mana nak kalahkan 4 steps tu; kalau...