29/04/2026
Toety is goed aangekomen op haar pensioenplek!
De groep is er rustig onder, hoewel zij en wij toch een klein witje missen tussen de rest!
Manege De Zonneruiters Bosch & Vaart heeft als doelstelling de leerlingen vertrouwd te maken met de omgang, verzorging en training van een paard
Op Manege De Zonneruiters Bosch & Vaart willen we dat de leerlingen paarden leren kennen. Hoe ze communiceren, wat wij daar van kunnen leren en hoe we, door dat te respecteren, kunnen samenwerken met de paarden. Waardoor het rijden voor alle partijen een leuke én leerzame bezigheid is
29/04/2026
Toety is goed aangekomen op haar pensioenplek!
De groep is er rustig onder, hoewel zij en wij toch een klein witje missen tussen de rest!
23/04/2026
We hebben weer een cursus onderhoudstrimmen! En nog 2 plekken vrij!
Deze wordt gegeven door Deborah van . Zij is al jaren samen met Maartje van ons vaste bekapteam!
In de cursus leer je vrijdagavond de theorie. En zaterdag gaan we in de praktijk aan de slag met de .
Na de cursus kan je, onder begeleiding van je eigen bekapper, tussen de bekapb***ten in de hoeven bijhouden. Als je het goed in de vingers hebt kan je bekapper b***ten over gaan slaan en ga je het steeds meer zelfstandig onderhouden.
theorie €50,00
theorie+praktijk: €170,00
Wil je mee doen? Leuk!
Laat het even weten via een mailtje naar [email protected]
23/04/2026
Toety is klaar voor een prachtig pensioen!
Begrijpelijk, ze komt dan ook nog helemaal uit de vorige eeuw! Een respectabele leeftijd om je als paard wat terug te gaan trekken uit je werkende bestaan. Ze is altijd energie-zuinig geweest, dat is precies de reden dat ze ons zo lang heeft kunnen helpen bij de lessen. Maar het energie-zuinige werd nog versterkt de laatste maanden doordat ze er eigenlijk niet zoveel plezier meer in had. Ze deed super lief mee, want zo is ze. Maar echt voldoening haalde ze er niet meer uit.
Het was tijd om haar een mooi pensioen te gunnen. Maar... voor zonnepaarden is een pensioenplek niet snel goed genoeg. We willen dat ze op een op zijn minst net zo goede en fijne paarvriendelijke plek komt. Dat ze net zoveel liefde, knuffels en complimentjes in ontvangst kan blijven nemen en dat ze eigenlijk niets meer hoeft waar ze geen zin in heeft (als dat niet gezondheidstechnisch noodzakelijk is... kleine slag om de arm).
Via-via kwam er zo'n plek voorbij, waar een prachtige oudere tinker (ook door ouderdom inmiddels zonder snijtanden, net als Toety!) op een enorme paddock staat. Met een poel! En een berg! En heel veel ruimte! Bij mensen die een hart vol paardenliefde hebben, die vooral willen dat paarden het goed hebben en gelukkig zijn. Een plek zo mooi dat we er zelf graag af en toe eens een beetje met pre-pensioen zouden kunnen (ook wij zijn deels uit de vorige eeuw).
Ze kwamen kijken bij Toety, Toety keek terug en heeft ze natuurlijk met één blik verliefd op haar gemaakt. Het wordt Toety zo gegund, maar wat zullen we haar en haar grappen, haar wijsheid en vooral haar lieve en stabiele aanwezigheid missen.
Toety zal op woensdag 29 april verhuizen naar haar pensioenplek
20/04/2026
Paarden zijn echte kuddedieren. Binnen de groep kiezen ze vaak één of een paar maatjes waar ze zich veilig bij voelen.
Je ziet vriendschap terug in:
* samen hooi eten
* dicht bij elkaar staan of liggen
* elkaar kriebelen bij de sc**ft (dat ontspant en versterkt de band)
* elkaar volgen en opzoeken in de kudde
Sommige paarden vormen zelfs langdurige duo’s en raken onrustig als ze gescheiden worden.
Er zit ook verschil in vriendschappen. Sommige paarden slapen graag samen, terwijl anderen juist samen uitbundig spelen.
Wie zie jij vaak samen staan?
Op de foto: Hummer & Elstar, die heel graag samen zijn, met Vlier die ook graag aanhaakt
13/04/2026
Beste Zonneridders!
Het jaarlijkse ponykamp komt er weer aan! En dit jaar zal deze helemaal in het teken staan van Ridders en Ravelijn. Tijdens het ponykamp is er 24 uur aan vermaak en plezier op de manege (met ook een beetje slapen). Wat we precies gaan doen houden we nog eventjes geheim... Schrijf je dus snel in via de link in onze bio, of via de posters op de manege. Meer informatie vind je hieronder. Wees er snel bij, want vol = vol!!
Datum: 24 t/m 25 mei, Pinksterweekend
Uiterste inschrijfdatum: 14 mei om 15:00
Tijd: zondag 15:00 tot maandag 15:00
Kosten: €60
Voor wie: alle leden van 7 t/m 13 jaar
25/03/2026
Sponsorloop + flyeren in de buurt = geweldig resultaat! ☀️
Wat zijn we trots!
Dankzij jullie steun hebben we al ruim €10.000 opgehaald voor de nieuwe kantine!
We zijn er nog niet (doel €25.000), maar dit is al een geweldige mijlpaal waar we super dankbaar voor zijn!
Iedere donatie, groot of klein, brengt ons een stap dichterbij bij een fijne, gezellige plek voor al onze leden, vrijwilligers, bezoekers en buurtgenoten.
Wil je ons nog helpen of het delen? Dat zou fantastisch zijn! Samen maken we het mogelijk. Zie link in bio.
Dank jullie wel! 🐴
24/03/2026
BESTE BUURTGENOTEN VAN MANEGE DE ZONNERUITERS ☀️🐴
In uw buurt bevindt zich al meer dan 50 jaar een bijzondere manege, grotendeels gerund door vrijwilligers. Een unieke plek, op een open terrein in de stad Haarlem, tussen Lyceum Sancta Maria en de Leidsevaart.
Bij De Zonneruiters leven onze 15 pony’s in een groep. Met altijd toegang tot hooi, ruimte om te bewegen en gezelschap van soortgenoten. De jonge leden leren meer dan paardrijden alleen, want het gaat bij ons om samenwerken met de pony’s.
In 2020 kregen de pony’s een prachtige nieuwe schuilstal. Nu zijn de leden aan de b***t en zijn we toe aan de bouw van een nieuwe kantine.
NIEUWE KANTINE 🏠
Ooit een tijdelijke oplossing, maar inmiddels staat de huidige kantine er al meer dan 20 jaar. De situatie is niet meer houdbaar. Het dak lekt, de vloer stort in, er is geen isolatie. We verwarmen met een palletkachel, helaas niet duurzaam. En de buitenkant, dat weet u als buurtgenoot maar al te goed: het ziet er niet meer uit.
Daarom werken we aan een nieuwe - goed geïsoleerde - kantine. Op dezelfde plek en met dezelfde afmetingen. In ongeveer dezelfde kleur als de schuilstal en elektrisch verwarmd. De nieuwe ruimte biedt ook kansen voor nieuwe sociale functies voor de buurt. Heeft u daar ideeën over? We gaan graag met u in gesprek!
Door een prachtige subsidie van € 100.000 van de gemeente Haarlem is de nieuwe kantine al voor een groot deel gefinancierd. De laatste € 25.000 halen we zelf op. Een uitdaging voor een kleine vereniging met 190 leden, maar we gaan ervoor!
Draagt u ook bij aan deze bijzondere plek in uw buurt? Via de link in bio komt u op ons online doneer platform. Of ga naar whydonate.com en zoek op De Zonneruiters.
Hartelijk dank! 💫
19/03/2026
De jaarlijkse grondwerkwedstrijd is weer terug en jij kan mee doen! ❤️✨🐴
Op 12 april organiseert de Zonneruiters een gezellige en sportieve grondwerkwedstrijd. Een leuke uitdaging om de samenwerking tussen jou en je paard vanaf de grond te laten zien. 💛
Of je nu meedoet voor de ervaring, de gezelligheid of om jezelf uit te dagen, dit wil je niet missen!
👉 Schrijf je in en doe mee! We kijken ernaar uit om jullie combinaties in actie te zien.
Liever aan het bakken dan in de bak? Ook is er zoals bij elke wedstrijd een bakwedstrijd! Win jij de gouden pollepel?
Samen maken we er een mooie dag van! 🐎
*Aanmelden is alleen mogelijk voor leden
Rennen naast je paard: goed idee of niet? 🐎💨
Als je begint met grondwerk, of een jong/nieuw paard hebt, werk je eerst naast je paard aan de basis: meelopen, activeren, remmen en sturen.
Samen stukjes draven?
Dat is in deze fase helemaal oké — en vaak juist leuk voor (jonge) ruiters én goed om de basis te versterken.
Daarna leer je je paard ook op afstand bewegen.
Blijft hij reageren op je hulpen, zonder dat jij meerent?
In de video zie je dat de leadrope soms nog beweegt — dat voelt een paard.
Dat verfijnen hoort bij het proces.
✨ Uiteindelijk willen we een zo stil mogelijke verbinding via het halster en de leadrope.
Als je basiscommunicatie klopt en je je paard helpt naar meer balans,
kun je ernaartoe werken dat je paard bij je kan draven terwijl jij zelf blijft lopen.
We rennen voor plezier en de basis —
en groeien naar rust, balans en een stille verbinding. 🤍
11/03/2026
We zoeken een instructeur die met ons mee wil ontwikkelen!
(ook instructeurs in opleiding zijn welkom om te reageren)
Bij De Zonneruiters zijn we altijd volop in ontwikkeling. We werken stap voor stap aan het verdiepen van onze lessen, het verhogen van ons niveau en het verder uitbouwen van onze visie op paardrijden en paardenwelzijn. Daarom ontstaat er ruimte voor een nieuwe instructeur, zowel vast als op invalbasis, die hier samen met ons uitwerking aan wil geven.
Als vaste instructeur geef je wekelijks een aantal lesuren en maak je echt onderdeel uit van ons team. We investeren bewust in gezamenlijke ontwikkeling: om de maand komen we samen om te sparren, te leren en ervaringen uit te wisselen.
Onze lessen – voornamelijk voor kinderen, maar ook een groep volwassenen op de wachtlijst – vertrekken vanuit een holistische visie op leren met paarden.
Centered Riding vormt de basis van ons rijden. Om onszelf scherp te houden organiseren we om het jaar een update, en met onze groep vaste instructeurs komen we regelmatig samen om te oefenen, te verdiepen en elkaar te inspireren op het gebied van houding en zit.
Horsemanship vormt de basis van ons grondwerk. In alle lessen komt grondwerk minimaal één keer per maand terug, en in de starters- en gevorderde groepen zelfs vaker. Zo bouwen ruiters stap voor stap aan begrip, lichaamsbewustzijn en een echte samenwerking met het paard.
Veel van onze instructeurs hebben hun Centered Riding level 1 en een achtergrond in horsemanship – en we blijven elkaar stimuleren om ons verder te ontwikkelen.
Tegelijkertijd geloven we dat kwaliteit ontstaat door kennis te delen en van elkaar te blijven leren. Binnen ons team geven we elkaar daarom regelmatig les over een onderwerp uit onze eigen expertise. Zo hebben we al samenscholingen (zoals we ze noemen) gehad over onder andere springen, clickertraining, werken aan de hand en loswerken – en hoe we deze inzichten op een doordachte manier integreren in onze lessen.
We zijn een klein, betrokken team en werken op zelfstandige basis
De vaste lesdagen starten rond 14.45 en lopen vaak tot ongeveer 21.15. Maar we hebben nu ook ruimte voor enkele uurtjes begin van de middag, de avond of juist op een ochtend!
We zoeken iemand die nieuwsgierig is, graag blijft leren en het leuk vindt om samen verder te bouwen aan kwaliteit, visie en ontwikkeling.
Denk je: dit past bij mij, maar ben je nog niet volledig opgeleid? Neem vooral contact op. We kijken graag samen naar wat er mogelijk is en hoe je bij ons verder kunt groeien.
Ben je nieuwsgierig of wil je eens langskomen om de sfeer te proeven?
Stuur een mailtje naar [email protected]
Delen van deze oproep wordt enorm gewaardeerd.
Rennen voor de nieuwe kantine! De sponsorloop was een succes, dank aan alle deelnemers! Hiermee is de crowdfunding officieel van start gegaan. Zeg het voort! De link naar ons donatieplatform vind je via de link in bio.
| Maandag | 15:00 - 21:00 |
| Dinsdag | 15:00 - 21:00 |
| Woensdag | 15:00 - 21:00 |
| Donderdag | 15:00 - 21:00 |
| Vrijdag | 15:00 - 21:00 |
| Zaterdag | 10:00 - 17:00 |