21/05/2026
Flott avslutning til den oppvoksende badmintonslekt i TBK. 50 barn og ungdommer på badminton og Pizza. Flott gjeng. Blir bra til neste sesong 😄 Ikke helt ren linse på kameraet men vi får leve med det.
Trondheim Badmintonklubb er en klubb for barn, ungdom og voksne. Klubben har organiserte treninger for barn og ungdom, både nybegynnere og konkurransespillere.
Ellers har vi en stor gruppe mosjonister trives best med fritt spill i de andre treningstidene. Vi spiller i Leangenhallen, Tungaveien 3 i Trondheim, like ved IKEA og travbanen.
21/05/2026
Flott avslutning til den oppvoksende badmintonslekt i TBK. 50 barn og ungdommer på badminton og Pizza. Flott gjeng. Blir bra til neste sesong 😄 Ikke helt ren linse på kameraet men vi får leve med det.
I dag starter Junior NM i Bergen. Ingrid, William og Ane representerer Trondheim BK. Det blir spennende og følge. Det er også klart for Orkanger BK sin årlige storturnering Orkla Cup. 38 spillere deltar fra TBK. Lykke til hele gjengen.
Leangen Bydelshall er stengt i morgen tirsdag 14. April grunnet vedlikehold. Det blir derfor ingen trening i morgen.
12/04/2026
Gratulerer William 💪
Klokken 12.00 i dag starter UBM i Sandefjord. Fra TBK stiller Esther, William, Sander, Gaute, Leo, Emma og Aylina. Uansett medaljeambisjoner eller målsetting om å få erfaring og gjøre sitt beste, ønsker vi alle lykke til. 💪👍 Resultatene kan man følge på:
07/04/2026
Fant noen gamle utklipp. Mimre mimre. 😊
27/03/2026
25/03/2026
Mye bra stoff om ulike tradisjonsrike turneringer rundt om i landet. Historien til vår egen julecup er også nøye beskrevet. 😊
Vi har mange flotte tradisjoner i norsk badminton! Les Stein Halvorsens nye historiske tilbakeblikk her: https://www.badminton.no/nyheter/2026/tradisjonsrike-turneringer/ 🥳👏👏
21/03/2026
Suverent innsats av førstelaget i helgens lagserierunde i 1. Divisjon. Solid 8-2 seier mot Grong i finalen. Mange år siden sist vi har vunnet 1. Divisjon. Eliteseriekvalik neste. Gratulerer så mye. 2. laget fightet hardt men måtte gi tapt mot Klæbu i kampen om å unngå nedrykk. Takk for innsatsen alle sammen.
09/03/2026
Vi har hatt en flott helg under Veteran NM i Grong. Utrolig hyggelig vertskap, god stemning i hallen og mange spennende kamper. De som dro fra TBK var: Hallgeir, Arne Bjørn, Frank, Kristian, Amund, Otto, Lars, Anders, Per Arne, Ken, Bård Vegard og Marte. Topp innsats av alle. Minneverdige øyeblikk er mange, men to stk huskes godt. Bård Vegards knestående plukking av smasher på setball i double samt Hallgeir og Arne Bjørns doublekamp hvor de var en halv cm fra klasseseier. Av edelt metall så fikk Amund sølv i HSV60, Ken bronse i HSV45, Anders og Ken sølv i HDV45, Hallgeir gull i HSV80 samt bronse til Lars og Otto i HDV55. Neste år arrangeres Veteran NM i Grimstad. Vi satser på en enda større tropp da. 💪
Rune Lødeng. Mangeårig medlem, elitespiller, styremedlem og en fantastisk hyggelig kar har forlatt oss. Rune Lødeng døde 22. Desember. Vi i klubben lyser fred over hans minne. Legger ved et minneord som tidligere leder i TBK Per Eidsvig har skrevet.
For TBK Lars Vanvikmyr
Rune.
Jeg traff Rune første gang da han sent på 70-tallet kom fra Moss for å spille badminton i
Trondheim. Han var en av favorittene i A-klassen, jeg var turneringsleder. Jeg hadde lite
erfaring med denslags og hadde lagt opp et litt spesielt arrangementsystem. Det var det
mange spillere som ikke skjønte eller likte, og det ble litt dårlig stemning. Rune steg da frem,
og med stille diplomati og psykologi løste han floken slik at alle ble fornøyde. Rune var da
en 18-19 år. Dette var typisk for Rune hele livet.
Rune flyttet i 1980 til Trondheim for å studere kjemi ved NTH. (Nå NTNU.)
Der fortsatte han sin badminton karriere. Han utviklet en enkel, men vinnende taktikk: Slå
alle baller tilbake mellom linjene. Denne taktikken krever svært god kondisjon og stor
hurtighet. Rune hadde begge deler. Men han hadde en svakhet: Hans backhand var elendig.
Jeg som var en mye dårligere badmintonspiller hadde et fortrinn: En utmerket backhand. Jeg
var meget stolt da jeg lærte å Rune slå backhand. Det førte til et hopp i hans karriere, og han
ble elitespiller fryktet av alle. Det var særdeles slitsomt å spille mot Runes tidskrevende
taktikk.
Da han i 1984 var ferdig med studiene ved NTH, fikk han arbeid i “Foundation for Industrial
and Technical Research” i SINTEF. Han fortsatte sine studier sammen med forskningen,
dette førte til at han ble et par år i Belgia hvor han fant sin bulgarske kone Anna som også
studerte der. I 1991 fikk han sin Doktorgrad i energirelatert industriell kjemi.
Etter dette ble min kontakt med Rune mer sporadisk og i hovedsak knyttet til
badminontrening, og etter hvert til Det norske Veteranmesterskapet i badminton, hvor vi
begge vant en del gullmedaljer, jeg bare i single, mens Rune beskjedent forsynte seg også i
double og mixed double. Dette varte inntil Runes hofte protesterte mot dette og måtte
opereres. Det ble slutten for Runes badmintonkarriere.
Det gikk noen år uten mye kontakt med Rune, men i 2012 ble kontakten gjenopprettet ved
årlige langhelger med bridge. Rune startet som novise, men kom hurtig opp på de andres,
dog relativt beskjedne, nivå. I disse langhelgene ble alt mulig diskutert med noe varierende
saklighetsnivå. Det var en selvfølge at Rune med sin lune og underfundige humor skrev
referatene. Med Runes bakgrunn i energirelatert kjemi og min observasjon av kullkraftens
innvirkning på EU´s CO2 utslipp, utviklet dette seg etter hvert til et faglig samarbeid om en
undersøkelse av CO2 utslippet på vitenskapelig nivå. Dette startet for alvor i 2018.
Dette samarbeidet førte til at vi i Mai 2025 sammen utga en bok: “Electrification today
increases the CO2 emissons” på et engelsk forlag. Siden disse problemene er globale, var det
nødvendig å basere oss på world wide salg. I dette samarbeidet var hans ekspertise i
energirelatert industriell kjemi og mine kunnskaper som teknisk fysiker fra NTH (1966) av
symbiotisk karater. Det samme var vel våre personlige karkaterer med Runes vennlige,
tålmodige og diplomatiske innstilling og min mer utålmodige og aggresive. Tross dette var
det oss imellom ingen problemer verken faglig eller personlig. Det skyltes nok stor gjensidig
respekt og et varmt vennskap.
Det var et sjokk for meg da jeg fikk nyheten om at Rune plutselig døde etter et hjerteinfarkt..
Med Rune har vi alle mistet en mann med stor faglig og personlig integritet. Personlig var
han et usedvanlig klokt, vennlig og tolerant menneske som vil bli dypt savnet.
Mine varmeste tanker til hans kone Anna og datter Ine.
Per Eidsvig.