23/02/2026
Idag på EBS styrelsemöte tackades Lena Höglund av efter flera år i styrelsen. Nu får hom mycket tid att lägga på sin träning och blir nog ännu duktigare
⚘️🌟🎯 På fotot ser ni henne i klubbens nya skjuttröja.
Nu finns tröjan i lokalen för att prova och beställa. Det kommer ett mail till alla om det också.
Vår ordförande Alexander Bang är mannekäng på de andra fotona.
12/02/2026
I Tisdags (10 Februari 2026) ställde 11 skyttar upp om Klubb Mästerskapstiteln, en kväll i gemenskap, glädje och eftertanke, och vilken följsam kamp det också blev.
Ur grundserien 3x10 pil där tre skyttar skulle få lämna tävlingen skiljde det sig endast 18 poäng mellan 8an och 3an och ynka en poäng mellan 8an och 9an där Per drog det längre stråt. Trots att Alexander inledde grundserien skytte med ledning på 27 starka och glädje skuttande poäng.
1an (246p) Mattias slog 2an (245p) Lena i grundomgången, också med otroliga ynka en poäng.
8dels finalerna:
Sköts i klassisk steg model där 1an möte 8an. Per fick se sig besegrad av Mattias medan Staffan och Leif var följsamma och ynka poäng fick Staffan vidare till kvartsfinal.
På andra sidan väggen fick Veli se sig besegrad mot Lena. Medan Fredrik slog ut Patrick i en följsam jämn match.
I kvartsfinalen:
Var Mattias åter en gång starkare och fick Staffan på fall, men så välförtjänt skickad till andra chansen.
Lena fick en oväntat tuff Match emot Fredrik i en nagelbitande följsam match där Lena lyckades snyggt återhämta sig med en stark inner 10a i sista pil och omgång till vinst mot en till synes oberörd Fredrik som tog sig till andra chansen.
I semifinalen: Visade Lena på mental stryka och beslutsamhet och skickade Mattias till bronsmatchen efter att tagit sig själv till finalen.
I andra chansen; Var en väl uppvärmd Fredrik strået starkare än Staffan och skött sig komfortabelt till medaljerna.
Även i Bronsmatchen: var det två följsamma skyttar som i publikens nerv bitande tystnad bjöd på fint skytte. Mattias fick se sig besegrad och Fredrik tog sig till finalen emot Lena. (En gång till)
Finalen: Publikens applåder och jubelrop fick finalisterna att ge av sitt bästa. En följsam match inledes där ynka poäng skiljde dem åt. Efter fem raka segrar genom match stegen för Fredrik visade Lena prov på erfarenhet och pricksäkerhet.
Prisutdelning:
Ordförande Alexander Bang presenterade med p***a och ståt medaljörerna upp på pallen till musik, konfetti, blommor och medaljerna. Publikens applåder och jubelrop var hjärtligt öronbedövande.
Lena fick kröna kvällen genom att stolt lyfta den blytunga vandringspokalen GuldGripen’
Såhär dagarna efteråt; Ordförande frågar hur mästerskapet varit och hur ädelmetallen smakar i munen:
Lena; Guld medaljören svarar:
”Det var roligt att vinna matcherna, främst för att mitt skytte var riktigt bra. Mycket bra träning att prestera under pressen som blir när man är favorittippad”
Fredrik; silver medaljören svarar:
”Jag var glad samt förvånad att jag kom på andra plats. Mina motståndare var svåra att vinna över men det var andå roligt att möta dom, samtidigt så längtar jag redan till nästa år.
Mattias ; brons medaljören svarar:
”Bronset smakar bra, hade så klart varit roligt med silver också men kände att orken inte riktigt räckte till. Kul att slå personbästa i grundomgången”
**
Tack till alla de tävlande.
Tack till Emma som var tävlings ledare och infriade mästerskaps känsla.
Tack till Anti för professionella bilder.
Tack till volontärerna.
Tack till publiken.
**
Eskilstuna Bågskytte Sällskap är stolta att infört detta nya mästerskap som avspeglar mer än att skjuta pil och titlar.
Genom Styrelsens arbete om syfte: har vi alla i gemenskap, solidaritet och omtanke av andra, samlat ihop kvällens startavgifter och donationer (1080kr) som tilldelats ”Läkare Utan Gränser”, enligt vinnarens önskan.
08/02/2026
Inomhussäsongens Klubbmästerskap ”GuldGripen” avgörs på Tisdag 10Februari.
Mästerskaps pokalen 🏆 är smyckad och medaljerna 🥈 🥇 🥉 putsade.
Sista anmälningsdag för tävlingen är imorgon måndag 9/2 …
Vi ses i gemenskapen på Tisdag!
25/01/2026
Idag avgjordes tävlingen STOLPSKOTTET! Den bygger på ett handikappsystem. Dagens tredje omgång vanns av Fredrik, Madde blev tvåa och Lena trea.
Vinnaren av hela tävlingen blev även här Fredrik Enerbranth. Vi säger Grattis till alla pristagare och riktar ett tack till Emma, Katja och Emily som står bakom den här tävlingen.
Det fanns en vinnare till, det höll jag på att glömma. Jane hade turen att få sitt namn draget till ett pris för att ha deltagit 🌟
24/01/2026
Idag åkte Lena Höglund till Linköping och tävlade.
Hon vann på 497 poäng. Hon var ganska nöjd med skyttet ,tappade lite de sista fem serierna men hon ser fram emot klubbens tävling i morgon.
Då får väl vi andra se om vi kan matcha henne, eller hur?
18/01/2026
IDAG SKÖT LENA HÖGLUND STOCKHOLMSPILEN
🎯🎯🎯
Hon var inte nöjd med sitt skytte men slutade på en tredjeplats. Du får träna mera Lena ( om det nu går 💪) Du kan !
11/01/2026
EBS - vår klubb har en spännande säsong framför i många anseenden. För er som uppmärksammar vår verksamhet på håll kan jag glatt bekräfta att en prototyp av nya klubbtröjor är på gång. För dig som är medlem är det önskvärt att ni röstar och diskuterar högljutt i vårt privata forum för bästa kommande resultat ’
Mvh
Ordförande
11/01/2026
Idag sköt vi den andra delen av Stolpskottet. Alla var vi väl lite ringrostiga efter lite ledighet och god julmat. Vi hade nog inte tränat så mycket!
Men humöret var på topp och vi gjorde vårt bästa.
På första plats kom Lena ,Jane blev tvåa och Elli blev trea. Nu är det en deltävling kvar och då får vi se vem som vinner det stora priset.
03/01/2026
Idag skulle Lena Höglund skjuta en tävling i Södertälje.
Men snöovädret som varat i ett par dagar fick henne att tänka om, klokt nog. E20 var inte plogat och var hon än tittade var det massor av ❄️❄️❄️. Hon sköt istället på distans från MunktellArenan.
Hon sköt 495 poäng, var inte helt nöjd men slutade på en tredjeplats.
Vi hoppas på bättre plogning nästa gång.
(Hon var ju ändå van vid snö från EM !!!)
27/12/2025
Idag sköt Lena, Staffan, Mattias, Emily och Sigrid Södertäljes tävling på distans. De sköt i EBS lokal men var uppkopplade till huvudtävlingen. De var nog alla ganska nöjda med dagen och för Mattias och Sigrid som sköt sin första tävling var det skönt att skjuta på hemmaplan. Sigrid som skjuter långbåge ökade på sitt personbästa mycket 🌟
18/12/2025
NU TAR VI LITE JULLEDIGT FRÅN SKYTTET OCH FIRAR JUL OCH NYÅR 🎄🎅🤶🌟❣️
Vi hade några lagtävlingar med skytte på ballonger, att tillsammans skjuta så många poäng på tavla och att lösa ett korsord . Lag två vann och fick varsin tomte i pris. Vi fikade, umgicks och skrattade. Några var väldigt trötta på slutet men vad gör det! 🎯🎯🎯
14/12/2025
IDAG SKÖT VI DEN FÖRSTA AV TRE OMGÅNGAR AV STOLPSKOTTET! EN KLUBBTÄVLING I EBS!
Alla tävlar tillsammans efter ett handikapssystem
(be mig inte förklara hur) och en vinnare utses.
Idag vann Fredrik E, Staffan blev tvåa och Fredrik J slutade på en tredje plats.
Tack Emma och Emelie som ordnade det!