Lidköpings SportKlubb LSK

Lidköpings SportKlubb LSK

Dela

Vi är en styrkelyftsförening som nu söker efter en ny träningslokal. Kom gärna med tips till oss: 073 524 84 79 En idrottsförening som skapades 1954 i Lidköping

09/06/2026
13/03/2026

LSK har haft årsmöte 2026.
Klubben lever vidare medan föreningsmedlemmarna fortsätter att leta efter en ny träningslokal...
Kan du bidra med nåt tips?

22/02/2026

Om LSK varit en fysisk person så hade det nog gått så långt som till palliativ vård nu.
Kanske skulle även en respirator komma på tal - för att få patienten (LSK) att fortsätta andas ytterligare en liten tid.
För så illa är det just nu.
LSK som förening, som en över 70 år gammal patient, är på väg att dö!

Det är den bistra och mycket sorgliga sanningen. Svenska styrkelyftförbundet har i ett möte med Lidköpings kommun kommit fram till att LSK inte kommer att få tillbaka "sin" träningslokal i Idrottens Hus. Detta helt beroende på att inte merparten av medlemmarna är barn och ungdom!

En kort sammanfattning:
LSK blev uppmanade att växla upp sin barn- och ungdomsverksamhet innan pandemin. Efter pandemin, med tid att återhämta verksamheten återkom denna uppmaning. LSK levde inte upp till det utsatta kravet om att ha övervägande barn- och ungdomsverksamhet. Detta ledde till ett beslut om uppsägning från Lidköpings kommun.

Man kan tycka vad man vill om detta beslut och hur det uppkommit. Det ändrar dock inte det faktum att Lidköpings kommun kastat ut en förening från sin lokal. Utan att erbjuda ett annat alternativ - trots att man säjer att man är "positiv till att det finns en förening som bedriver styrkelyft i Lidköping".

Jag har letat på nätet för att se vilka andra kommuner som agerat på samma sätt, men det finns inga sådana beslut dokumenterade någonstans (offentligt). Det närmaste man kommer är Härryda kommun, där det handlar om anpassning och revidering av avtal, och inte om nåt konkret fall där ett avtal sagts upp med motivet att det är för lite barn- och ungdomar i föreningarna.
Rapporter från RF-SISU Västra Götaland, visar att många idrottsföreningar har brist på tider och behövande omfördelningar, men det handlar om konkurrens om tider och prioritering, inte uppsägningar av hyreskontrakt på grund av medlemsstruktur.

Så man kan väl säja att Lidköpins kommun är ganska unika i sitt sätt att agera.

Det är ganska förståeligt att luften gått ur dom som kämpat för LSK:s fortsatta arbete och levnad. Den sista tiden har det enbart varit en handfull eldsjälar som engagerat sej i frågan om en fortsättning för föreningen.

Många före detta medlemmar har valt att hitta andra träningsställen - vilket naturligtvis är jättebra och helt nödvändigt för den enskilda individen. Att sluta träna helt är ju inget alternativ, när man hållit på med styrkelyft under flera års tid.
Därför vill LSK passa på att tacka alla som varit medlemmar under åren och som bidragit till föreningens liv och gemenskap. Det har både varit mycket glädje och mycket jobb med att sköta Lidköpings SportKlubb. Vad som händer härnäst vet vi i dagsläget inte. Det kan öppna upp för nya varianter och möjligheter och vi lägger oss inte platt för att dö, även om föreningen kanske får göra det. Den som lever får se.

16/02/2026

Hej!
Jag ser att ni är många som tittar in här på sidan - i förhoppning om att få lite information om vad som händer och sker med LSK.

Trots idogt sökande efter ny lokal så har vi ännu inte hittat någon som är lämplig för vår verksamhet. Det har varit några på gång, men i nuläget står vi alltså fortfarande utan träningslokal.

Svenska styrkelyftsförbundet har kontaktat oss angående det som hänt - uppsägning av en sjuttio år gammal förening från deras träningslokal i Idrottens Hus. Dom har i sin tur försökt att få kontakt med, och sökt svar hos någon ansvarig på Lidköpings kommun.

Detta har varit en lång process, eftersom kommunen inte svarat (!) förbundet eller på något vis återkopplat till dom.

Men - imorron (17/2) ska det vara ett digitalt möte mellan Svenska styrkelyftsförbundet och politiker och tjänstemän på Lidköpings kommun. Då hoppas vi att få reda på varför kommunen agerat som dom gjort - i vilket syfte och på vilka grunder, samt få till stånd någon form av fortsättning för LSK.

Dagen efter (18/2) kommer vi på LSK att ha ett digitalt möte med Svenska styrkelyftsförbundet, där vi får reda på utkomsten av deras möte med kommunen, för vidare arbete inom föreningen.

Jag återkommer med besked...
Tack för att du engagerar dej i LSK:s framtid.

Admin/Anita

Call now to connect with business.

02/12/2025

"Andra saker tar längre tid.

Som till exempel att få svar från en myndighet eller nån annan instans i samhället.
Det är idag en månad sen som Lidköpings SportKlubb (LSK) skickade brev till våra högsta politiker i kommunen. Ett brev där man önskade komma i kontakt med ansvariga politiker för att få till stånd ett samtal - om situationen med uppsägningen av LSK från deras träningslokal i Idrottens Hus.
En månad sedan.

Jag trodde att alla brev, mail etc var tvungna att diarieföras och att man hade en plikt att återkoppla till den som skrivit (i detta fallet fysiska brev) om det var det som brevskrivaren önskade...
Men nu kan jag ju inget om politik och vad som försigår i "maktens korridorer" i vårt stadshus och uppe i molnen bland politikerna som VI HAR VALT !!!
Så det är väl bara att vänta och se tiden an...

Under tiden så rörs det i grytorna på andra ställen. Där kan det förhoppningsvis leda till någon form av resultat.
Men jag hävdar fortfarande att detta ärende luktar..."

Detta är ett utdrag ur min blogg.
/ Admin

12/11/2025

Idag kom ett oväntat och mycket trevligt telefonsamtal - Det var INTE från Lidköpings kommun eller någon politiker!

Fortsättning följer....

Photos from Lidköpings SportKlubb LSK's post 03/11/2025

En liten uppdatering om vad som händer och sker med LSK - jag vet att det är många som undrar...

Just nu inryms LSK:s alla redskap och maskiner i en stor industrilokal/förråd. Men kreativa som dom är "di gamle", så har dom fått även detta att fungera (hjälpligt) för att inte komma ifrån träning - och hoppet om en ny lokal och en framtid för LSK.
Träningen sker med långkalsonger, handskar och mössa, liggande på liggunderlag, för den goda sakens skull - men visst vore det trevligare med en uppvärmd lokal där man kunde träffas och träna så som i den gamla lokalen. Den sociala biten som hör till LSK saknas...

Sägas skall också att LSK skickat brev till våra högsta politiker i kommunen, för att få till stånd en diskussion om behandlingen av idrottsföreningen. Det ska bli mycket intressant att se om det blir någon respons på den skrivelsen - men vi ser med tillförsikt fram emot att höra ifrån någon av våra politiker!

För som av folket vald politiker, så borde man ju vara rädd om både föreningarna och om sitt eget politiska engagemang för dessa.
Dom flesta man pratar med i stan, har på något sätt hört talas om hur vidrigt LSK behandlats - och har en mening att säja i detta.
Även utanför kommunens gränser har man hört talas om hur tjänstemän i Lidköpings kommun kan ta beslut som förstör för en gammal och inarbetad idrottsförening. Det är ingen bra reklam för en kommun...

LSK letar fortfarande aktivt efter ny träningslokal och har varit i kontakt med många fastighetsägare. Men det är mycket som ska falla på plats innan det blir verklighet. Återigen vill jag uppmana den som har något tips att höra av sej...

Kontakta i så fall Jörgen på 0735 24 84 79
Tack!

Admin

15/10/2025

Jag ringde upp kommunen för ett par veckor sedan och ställde frågan, vad som händer med LSK:s före detta lokal i Idrottens Hus. Svaret jag fick var att den ska besiktigas och sen ska andra föreningar få frågan om dom vill hyra den...

Hoppas det finns en förening som har övervägande delen medlemmar under 25 år och som hela tiden tar in nya medlemmar, eftersom när dom nuvarande medlemmarna blir över 25, så räknas dom till nackdel för föreningen...

Konstigt att inte våra politiker reagerar och ser hur dumt det kan bli med såna regler - att en förening kan sparkas ut efter 60 år i Idrottens Hus bara för att antalet medlemmar under 25 inte är tillräckligt stort för deras nyuppkomna regler. Antingen är dom inte medvetna om vilken skada det kan göra för en förening - eller också skiter dom bara i det eftersom det inte drabbar dom själva.

Men någonstans så hoppas jag att det finns en politiker som ser det som händer och som reagerar och gör något konstruktivt.
För det rimmar onekligen väldigt illa då en kommunanställd uttalar sej i vår lokaltidning att " från mitt perspektiv är föreningslivet superviktigt för social hållbarhet i samhället " (M H Sturesson, nlt 10/10 -25)

Med det uttalandet så anser jag att det är ren diskriminering att utesluta en förening på det sätt som skett med LSK. Jag kan bara tolka det som att det endast är vissa föeningar som är "superviktiga" för MHS, som tycks vara den som bestämmer huruvida en förening är värdig eller ej för den sociala hållbarheten i samhället...

Ja, som du som läsare kanske förstår så är jag (och många med mej) bitter. Att kasta ut LSK och på så sätt sätta 'spiken i kistan' för en förening som haft sin hemvist i kommunens lokaler i över 60 år, det går enligt mitt sätt att se det inte ihop med tjusiga uttalanden om vikten av föreningar (supervikten till och med) för samhället.

Som läget är nu, så är LSK vilande, i hopp om att hitta en ny, fungerande lokal för styrkelyftarna.
Som en naturlig följd av detta så splittras den gemenskap som tidigare varit ett signum för föreningen. En del hittar alternativa träningsställen, andra slutar helt enkelt att träna. Hur som helst så är det inte till fördel för LSK.
Några eldsjälar jobbar med att kontakta fastighetsägare i staden, för att på så sätt kunna finna en ny träningslokal och bygga upp föreningen igen. Men det är inget lätt uppdrag.
Även om det står mycket tomma lokaler runtomkring i stan, så är dom inte lämpade för träning i stryrkelyft.

Men vem vet? Kanske DU har ett tips som kan leda till att den nu dödsdömda föreningen kan återuppstå?
Tveka inte att komma med idéer och förslag.
Föreningen, medlemmar och deras familjer, vänner och bekanta kommer att vara dej evigt tacksam om det kan leda till att LSK får leva vidare!

Det skulle verkligen bidra till den sociala hållbarhet, som prisas så högt av den ovanstående kommunanställda, och som så gärna utttalar sej i frågan om stadens föreningar.

Själv anser jag att den sociala hållbarheten uppnås enbart om alla är medvetna om och bidrar till den - både gamla och unga (utan procettal hit och dit för att tillfredsställa några beslutsfattares egenkonstruerade regler).

Vid "pennan"
Admin för sidan - Anita

16/09/2025

Nu är det på gång

21/07/2025

Man ska aldrig lyssna på rykten och skvaller - men när man hör att kommunen skickat ut förfrågan till andra föreningar i Idrottens Hus, där dom undrar om någon vill hyra LSK:s fd träningslokal, ja då undrar man. Ligger det någon sanning i detta?
Om så är fallet, så verkar det mer och mer som om någon inom Kultur/Fritid har en inneboende aversion till LSK som förening, eller ännu värre - till någon medlem i föreningen...

Man har med alla medel sett till att döda en 70 år gammal idrottsförening och att slänga ut densamme ur Idrottens Hus - Utan godtagbar förklaring varför.
Pratet om att det finns för få unga medlemmar i föreningen och att det skulle vara detta som ligger till grund för uppsägningen av lokalen känns mer och mer som ett svepskäl.
Inte heller hade man någon plan för träningslokalen (mer än att kasta ut hyresgästen som funnits i huset i 60 år!)
Det troliga är att det kan finnas fler föreningar som inte når upp till den procent av ungdomar upp till 25 år, som enligt K/F krävs för att få ha en sponsrad träningslokal i Idrottens Hus. Ska dom också känna sej hotade att bli vräkta? Eller var det bara LSK som inte "passade" längre?

Ja, frågorna är många, liksom alla tankar om det som skett.
Många har blivit drabbade och konsekvenserna av Kultur/Fritids handlande ger tyvärr ringar på vattnet. Det är inte enbart en fråga om föreningen, utan handlar i lika stor grad om hur man behandlar människor/medlemmar - i denna "Välkomnande kommun".
Jag har använt ordet 'maktmissbruk' tidigare, och jag drar mej inte för att använda det igen...

Det är idag 10 dagar till LSK:s hyreskontrakt går ut. Efter det ska det bli intressant att följa vad som händer med den fd träningslokalen.
Just nu står LSK:s alla redskap och maskiner magasinerade på olika platser i stan - i väntan på vad vi hoppas kan bli en nystart någonstans.

Jag vill rikta ett stort TACK till alla medlemmar, anhöriga och andra som hjälpt LSK med denna påtvingade flytt. Det finns en samhörighet i LSK som betyder mycket för alla involverade.

VI SKA LEVA VIDARE!!!

Vill du placera din affär längst upp i Gym-listan i Lidköping?

Klicka här för att få din sponsrade notering.

Plats

Typ

Telefon

Webbplats

Adress


Vi Söker Ny Lokal För Tillfället
Lidköping
53100

Öppettider

Måndag 07:00 - 21:00
Tisdag 07:00 - 21:00
Onsdag 07:00 - 21:00
Torsdag 07:00 - 21:00
Fredag 07:00 - 21:00
Lördag 07:00 - 21:00
Söndag 07:00 - 21:00