15/09/2018
Gameday!
Hyllie IK dam sida. Här läggs match info, träningar och vad som händer i detta roliga gänget! Här hittar man allt som har med Hyllie IKs damseniorer.
Vi tränar nere på Hyllie IP:
Måndagar 18.30-20.00
Onsdagar 17.00-18.30
Torsdag 18.30-20.00
Är man intresserad att börja kan man gå in på vår hemsida www.hyllieik.se för vidare information!
15/09/2018
Gameday!
14/09/2018
En härlig träningskväll på Hyllie IP
Matchreferat: Målkalas i omstarten efter sommaruppehållet!
Så var det så dags för omstart efter sommaruppehållet i damernas Div. 3. NK Croatia kom på besök under söndagen på Hyllie IP.
Hur ska man så skriva det här matchreferatet…? Med en stor portion ödmjukhet, eller med brutal ärlighet? Av olika randiga och rutiga anledningar väljer jag det senare. Idag var det ett lag på Hyllie IP och ett lag som var statister för föreställningen. Matchen slutade med 5-1 i hemmalagets favör, men det kunde lika gärna ha blivit tvåsiffrigt om det inte vore för storartat spel av Croatias bästa spelare för dagen, målvakten.
Matchen inleddes mede en stark dominans av våra grönsvarta tjejer som efter sommaruppehållet konfronterats med en ny spelidé, nya utgångspositioner, och ett nytt sätt att jobba med press. Tjejerna har tagit det till sig utmärkt och hela första halvleken handlade antingen om hur vi förvaltade vårt bollinnehav eller hur vi effektivt såg till att gästerna inte kunde förvalta sitt bollinnehav.
Vad hände då? Jo, efter cirka 25 minuters spel kunde Linnéa göra sitt första mål för dagen efter en fin genombrytning. Cirka tio minuter senare var det dags för Magda att göra mål efter tidig bollvinst högt upp i banan.
Vi går till ledning med 2-0 i paus som lika gärna kunde ha varit två-tre mål fler i vår fördel, om det inte hade varit för ett helt fantastiskt målvaktsspel hos gästerna.
Vad säger man i paus till ett lag som dominerar så eftertryckligt i första halvlek? Det handlar naturligtvis mest om att behålla fokus och inte tro att något är klart.
Andra halvlek drar igång. Under de första fem minuterna är vi inte helt på tå och gästerna tillåts för första gången att skapa lite tryck mot oss. Men det går över…
Sedan kommer vi till något som borde ha dokumenterats för eftervärlden. Vi kommer ännu en gång fint bakom gästernas backlinje med fint kombinationsspel. Nina blir fälld och vi får vår första frispark hittills under hela matchen (Ja det har gått över 50 minuter). Nancy måttar en frispark in i straffområdet precis över backlinjen och där kommer Unni och språngnickar in 3-0. Jag har personligen inte sett ett vackrare mål på Hyllie IP och jag är beredd att sticka ut hakan och konstatera att det är landslagsklass på det målet. Tyvärr noterade inte domaren rätt målskytt för målet, så vi får ta det med förbundet sedan. Det var väl lite signifikativt för uppfattningsförmågan under dagen, men det är allt jag säger om domarinsatsen.
Av bara farten gör Linnéa ett mål till, hon var verkligen på humör idag. Gästerna reducerar till 4-1 genom ett olyckligt självmål från vår sida. Sånt som händer, bara skönt att det händer i en match där vi är helt ohotade. Som sagt, Linnéa var på humör idag, naturligtvis skulle hon fullborda ett hattrick genom att göra ett mål till före vi stängde för dagen.
Matchen slutade 5-1 och det var ett väldigt komfortabelt resultat. Bäst på plan? Croatias målvakt. Varför vinner vi idag så stort? För att våra tjejer har anammat en ny spelidé på ett fantastiskt sätt och jobbar lojalt för varandra. Vi har haft en bra uppstart efter sommarsemestern och nu jobbar vi vidare för en bra höstsäsong!
Då är det dags att spela höstens första seriematch hemma på IP
Imorgon söndag så kommer NK Croatia på besök och matchen spelas klockan 11:00
Truppen:
Hannah Lindblad - Viktoria Olsson, Alanah Ö-Coleman, Alexandra Groll, Sandra Hellström - Emma Hallonqvist, Nancy Winblad, Sofia Johansson, F***y Åström, Alice Golding - Magda Johansson, Sara Axelsson-Schütt, Unni Nilsson, Emma Granstedt, Nina Wigårde, Linnéa Kallis
Sugen på att provträna för Hyllie IK Dam?
Att köra ett träningspass i den här värmeböljan är kanske inte det första man tänker på, men det drar ihop sig till höstsäsong snart och vi bjuder in för att komma och provträna för de som har lust till det.
Vi kommer att ha "öppna" träningar under vecka 32 och 33, med start måndag 6/8.
Vi tränar på Hyllie IP A-plan måndagar och onsdagar kl 18:15-20:00.
Om du är sugen på att komma och provträna är det fint om du först meddelar att du tänker komma, så att vi är förberedda på det!
Kontakt:
Sven Junghagen
0709-608575
[email protected]
Varmt (i dubbel bemärkelse) välkomna!
27/05/2018
Matchreferat: Målkalas mot Arlövs BI på Hyllie IP!
Så var det då dags för hemmamatch i damernas Div 3 sydvästra under lördagen. Arlövs BI kom på besök till ett kokande varmt Hyllie IP. Vi kom till match med en rad mindre bra resultat i bagaget så vi var väldigt taggade på att vända trenden till vår fördel igen.
Matchen inleddes fint från vår sida, spelet var i princip hel förlagt på vår offensiva planhalva fram till det att domaren blåste för en kort vätskepaus mitt i första halvleken. Trycket fortsatte och efter 35 minuters spel fick vi så utdelning då Melly gav oss ledningen med 1-0.
Bara två minuter senare skrevs lite historia på Hyllie IP. 14 år, 3 månader och 9 dagar, där har ni åldern på Hyllie IK:s yngsta målskytt någonsin i tävlingsmatch på seniornivå! Emilia Cindric stormade fram på högerkanten och drog till ett kanonskott i steget och vi ledde med 2-0. Ett resultat som stod sig halvleken ut.
Andra halvlek liknade den första i stora drag. Vi hade initiativet, gästerna fokuserade på att försöka hota med snabba omställningar. Efter 53 minuter var det dags för Nina att göra sitt första för dagen efter ett fantastiskt fint samarbete med Blerta som serverade ett friläge som Nina enkelt förvaltade. Ytterligare två minuter senare gjorde vi 4-0 genom Magda, ännu en av de unga spelarna som kliver fram fint! Två mål på två minuter igen.
Sedan tog det en kvart innan vi fick en ny tvåminutersperiod av mål. Först gjorde Blerta 5-0 efter 68 spelade minuter och två minuter senare blev det 6-0, ett självmål på ett hårt instick från Emilia på högerkanten.
Vi hamnade som sagt i en period av lite mindre bra spel, vilket är oundvikligt, jag har ännu aldrig sett ett lag, oavsett nivå, spela en perfekt match över 90 minuter. Gästerna fick en frispark i den 74:e minuten som sköts i mål till 6-1.
Vi spelar ytterligare cirka en kvart för att sedan för fjärde gången under matchen göra två mål på två minuter. 7-1 kom till på en av Annas otroligt fina hörnor, där Sara mötte perfekt och nickade i mål. Ett klassmål! Nästa mål kom två minuter senare, ett fint skott av Nina på halvdistans som gjorde sitt andra mål för dagen och fastställde slutresultatet till 8-1.
Vi gör en alldeles utmärkt insats. Naturligtvis finns det utrymme för förbättringar, men det var så många saker som fungerade så som vi vill att det ska fungera, både offensivt och defensivt.
Som resultatet antyder så var det en klasskillnad mellan lagen, matchen var i Hyllies ägo större delen av matchen, med undantag för en kortare period i andra halvlek där vi förlorade initiativet. Arlöv hade några chanser där de kom i snabba omställningar men saknade den där sista avgörande skärpan i avsluten.
Nu kör vi en ny träningsvecka och förbereder oss för nästa omgång som spelas lördag den 2/6 borta mot BK Höllviken.
Imorgon lördag klockan 11:30 så är det dags för hemmamatch igen på Hyllie IP då Arlövs BI kommer på besök.
Vi har spelat några matcher utan att lyckas vinna, men vi hoppas kunna vända trenden och ta tre poäng imorgon
Truppen:
Olivia Bergqvist - Viktoria Olsson, Nancy Winblad, Aino Turtiainen, Alexandra Groll, Sandra Hellström - Unni Nilsson, Magda Johansson, Sara Axelsson-Schütt, Anna Grumstedt - Nina Wigårde, Millena Soares De Souza, Blerta Bytyqi, Olivia Sygdziak, Noemi Ahmadi och Emilia Cindric
21/05/2018
Matchreferat: Förlust i värmen i Staffanstorp
I lördags var det dags för bortamatch mot FC Staffanstorp på Staffansvallens konstgräs. Förutsättningarna för match var inte optimala, vi hade 10 spelare på frånvarolistan, vilket löstes med att vi flyttade upp två duktiga tjejer från vår F16-trupp som gjorde jättebra ifrån sig och visade att de utan problem kan spela på seniornivå. Men situationen gjorde att vi var få avbytare och vi var tvungna att spela vissa spelare på lite ovana positioner. Nåväl, så är det tyvärr ibland och så får man bara bita ihop och göra det bästa av situationen.
FC Staffanstorp har ett ungt och spelskickligt lag som bjuder upp till underhållande och trevlig fotboll. Matchen inleddes bra av båda lagen, med flera fina intentioner offensivt och bra organisation defensivt. Efter 18 minuters spel tog hemmalaget ledningen genom ett självmål från vår sida. Målet i sig är inget att säga om, det var ett försök att bryta en situation med öppet mål, så det hade garanterat blivit mål även om vi inte försökt bryta. Våra tjejer lät sig inte nedslås av underläget, utan fortsatte spela i samma stil som innan. Bara ett par minuter efter hemmalagets ledningsmål såg vi ett fantastiskt fint kombinationsspel mellan våra två tjejer från F16 – Olivia och Noemi – och Melly, som resulterade i att Melly kom i ett friläge med målvakten och enkelt kunde avsluta till kvittering. 1-1 efter 22 minuters spel.
Den första halvleken var som helhet en jämn tillställning med bra fotboll från båda lagen. Hemmalaget kunde utöka sin ledning till 2-1 efter cirka 30 minuter, men som helhet kändes det att det var väldigt jämnt. Vi kunde se att ovanan att spela tillsammans och ovanan med vissa positioner ledde till att vi då och då tappade organisationen, särskilt centralt på mittfältet. Hemmalaget utnyttjade det vid ett flertal tillfällen genom uppspel från deras mittback tillika lagkapten som styrde uppspelen väldigt snyggt. Dessutom kunde vi märka att våra tjejer hade svårt att hantera värmen mot slutet av den första halvleken. Med få avbytare att rotera på blir det särskilt tydligt.
Vi gick till pausvila i underläge 2-1. Den viktiga taktiska dispositionen i paus handlade mest om att neutralisera uppspelen centralt från deras duktiga mittback, vilket vi lyckades med i andra halvlek. Problemet (för oss) med Staffanstorp är att de har så pass mycket skicklighet med boll i laget så de hittade nya lösningar efterhand. Vi tappade matchen i andra halvlek. Den väldigt enkla analysen är att vi inte orkade hålla uppe spelet på den nivå som vi kan på grund av värmen. Orsakerna kan man fundera över. Har vi generellt för dålig ork? Kommer vi för dåligt förberedda till match? Var vi för få spelare på bänken? Mot ett lite sämre lag hade kanske prestationen ändå räckt till ett bättre resultat, men Staffanstorp är för bra för att vi inte ska bli straffade.
Hemmalaget gjorde ytterligare två mål under andra halvlek. Vi måste nämna 3-1 som gjordes efter 68 minuter. En otroligt vacker frispark direkt i mål, stenhårt slagen och välplacerad. Matchen slutade så till sist 4-1 till hemmalaget i en match där vi tyvärr inte räckte till helt för att stå upp mot ett duktigt FC Staffanstorp.
Vi slickar såren, går in i en ny träningsvecka och välkomnar alla att komma på vår nästa hemmamatch på Hyllie IP. Vi möter Arlövs BI på lördag 26/5 kl 11:30!
Förlust mot Lunds BOIS på hemmaplan
I lördags var det dags för vårt damlag att äntligen få spela säsongens första hemmamatch på Hyllie IPs gräs! Vi gästades av Lunds BOIS, ett motstånd som vi på förhand visste skulle komma med mycket kvalitet.
Matchen inleddes jämnt, utan att något av lagen hade ett markant spelövertag. Tyvärr – utan att gå in på detaljer – så kunde vi efter 7 minuters spel och 20 minuters spel konstatera två baklängesmål där gästerna effektivt tagit tillvara på våra misstag.
Det var en lite konstig känsla att gå till halvtidsvila med ett underläge 0-2 när vår prestation inte som helhet varit sämre än motståndarna. De gjorde helt enkelt färre misstag än vad vi gjorde.
I andra halvlek gick vi ut med en tro på att kunna vända resultatet och tron förstärktes i den 47:e minuten, då Aino sköt in en frispark från bra läge. Efter det hade vi en period då det kändes som att vi kunde vända på steken. Efter 59 minuters spel utökade gästerna ledningen till 1-3 efter ett vackert nickmål. Ett par fina individuella prestationer, såväl inlägg som nick.
Resten av matchen är tyvärr en smula surrealistisk. Vi släpper in ytterligare två bollar efter misstag i för motståndarna väldigt fördelaktiga situationer. Slutresultatet skrevs till 1-5. Rättvist? Lunds BOIS var förtjänta av segern, de är onekligen ett duktigt fotbollslag, men sett till vår övergripande prestation var siffrorna alltför höga.
Men, med det sagt, vi jobbar vidare, stämningen i truppen är god och vi tror på det vi gör! Redan på onsdag är det så dags för nästa hemmamatch. Det är match i slutspelet i damernas DM mot Trelleborgs FF. Matchen spelas på Hyllie IP kl. 19:00, varmt välkomna!
Imorgon lördag klockan 11:00 så är det dags för den "riktiga" hemmapremiären på Hyllie IP då Lunds BOIS kommer på besök.
Vi hoppas kunna bygga vidare på förra helgens vinst mot ÖT/Smygehuk men vi vet också att Lund BOIS är ett bra lag, så vi räknar med en tuff och förhoppningsvis underhållande match.
Truppen:
Sandra Hellström - F***y Åström, Alexandra Groll, Sofia Johansson, Aino Turtiainen, Nancy Winblad - Unni Nilsson, Sara Axelsson-Schütt, Magda Johansson, Anna Grumstedt - Emma Granstedt, Millena Soares De Souza, Nina Wigårde, Linnéa Kallis, Blerta Bytyqi
Skön seger borta mot Östra-Torp Smygehuk!
Efter att inte ha kommit upp i den nivå vi önskat under de två första omgångarna av Div 3 Sydvästra, så beslutade vi oss för att göra en liten riktningsförändring. Vi har börjat jobba med lite förändrade utgångspositioner och med en förändrad taktik i vårt defensiva spel. Efter en veckas träning och en match i Malmömästerskapet så var det då dags att se hur tjejerna skulle hantera förändringen i seriespel.
Smygehamns IP bjöd på en strålande sommarsöndag och en fin gräsyta att spela på. Förutsättningarna var jättefina och undertecknad tog sig friheten att ta årets första officiella barfotapromenad i fotbollsgräs denna säsong.
Vi inledde matchen starkt. Tjejerna var verkligen på tå och jobbade väldigt hårt både individuellt och kollektivt. Hemmalaget erbjöds inte särskilt mycket utrymme med boll och spelet var helt förlagt till deras planhalva den första kvarten. Efter 18 minuters spel fick vi utdelning på det hårda arbetet. En bollvinst högt upp i banan nära motståndarmålet, Nina fick läge att skjuta på distans och 0-1 var ett faktum. Vi fortsatte med ett fint spel resten av halvleken och skapade ett antal tillfällen där vi kunnat utöka ledningen. Ett par frilägen, ribbträff, frispark alldeles strax utanför… Bakåt då? Hemmalaget skapade förvisso ett par lägen som främst berodde på att vi tappade våra positioner vid ett fåtal tillfällen. De lägen som uppstod kunde dock Olivia hantera i målet, så vi gick till halvtidsvila i paus.
Några större taktiska dispositioner i paus? Nej. Vi kunde konstatera att tjejerna tagit till sig nya utgångspositioner och ny spelidé på ett väl godkänt sätt. Visst, små brister här och där, men sett i ljuset av att vi jobbat så kort tid så fick vi verkligen ut maximalt tyckte vi.
I andra halvlek gick så hemmalaget ner på en trebackslinje och flyttade upp en tredje forward. Det förändrade matchbilden något. De ökade naturligtvis också sin intensitet för att jaga en kvittering. Eftersom de huvudsakligen spelade långt så hjälper det med en extra target, plus att medvinden i andra halvlek hjälper till i den sortens spel. Matchen står och väger under en period men vi har några fina intentioner med snabba omställningar efter bollvinst. I den 70:e minuten får så Magda boll centralt i banan, ser att Melly vill ta en löpning. Passningen blir perfekt och Melly gör inget misstag i sitt friläge med målvakten. 0-2 till de grönsvarta!
I den 75:e minuten får hemmalaget straffspark som de förvaltar och reducerar till 1-2. Den avslutande kvarten handlade sedan mest om ett hårt kollektivt arbete för att säkra vinsten. Hemmalaget hade ett par vassa hörnor, men slutresultatet blev till sist 1-2 och en skön bortaseger!
Vi fick fina kvittenser idag på att vår ambition att ändra om lite nog var ett bra beslut. Vi kommer att jobba vidare under veckan, putsa på ännu fler detaljer, och vara ännu bättre förberedda till då vi på lördag tar emot Lunds BOIS på Hyllie IP. Ni är alla välkomna för att heja på våra duktiga tjejer!
06/05/2018
Glada tjejer! Vinst borta mot Östra-Torp Smygehuk FF 1-2! Referat kommer senare!